Jak docílit efektivních výsledků i u nudné práce?
Práce nejen na expedici, ale u všech delších projektů začíná být postupem času náročná. Studenty postupně přestává téma zajímat a odbíhají od něj. Jak zajistit, aby všichni pracovali tak, jak mají, ale zároveň je to i bavilo? Přečtěte si rozhovor s Adamem Lustigem, který se našemu reportérovi snažil svou taktiku předat.
Expedice trvá přes čtrnáct dní. Co je nejdůležitější pro to, aby se studenti stále koncentrovali a věnovali svojí práci?
Je důležité, aby viděli výsledky svojí práce. A to průběžně. Jakmile dlouho pracujete na nějakém úkolu a zdá se vám až nekonečný, je to špatně. Důležité je práci rovnoměrně rozložit, rozkouskovat, aby měli ti, kteří na ní pracují, stále pocit, že už se jim něco podařilo, že mají něco hotové. Zase to ale nesmíte přehnat a nezadávat úkoly na deset minut, které jsou příliš primitivní. To studenty už taky po čase omrzí je plnit.
Co sám osobně děláte pro to, aby se vám podařilo studenty vtáhnout do práce?
Nejprve je nutné monitorovat, zda všechny jejich práce zajímá. Sice je to na vás, do jaké skupiny chcete, ale někdy se vám výběr nemusí podařit. Pokud někoho téma nezajímá, nebude ho s radostí plnit, nebude se mu věnovat a práce je k ničemu. Osobně jim dávám podporu, pomáhám těm, kteří se viditelně trápí.
V životě prostě musíte dělat věci, které vás nebaví. Jak docílit toho, aby se vám dařilo plnit úkoly, které vás nebaví?
Máte pravdu, že v životě neděláme vždy jen to, co nás baví. Pokud ale děláme víc věcí, které nás nebaví, je to špatně. Pořád bychom se měli pohybovat v prostředí a s lidmi, se kterými nás většina věcí baví. A pokud to tak není, měli bychom něco změnit.
U úkolů, které nás nebaví, se musíme víc snažit. Ale tím, že je splníme, osobně rosteme a příště s nimi nebudeme mít takový problém. Musíme se snažit koukat se na ně tak, že nejsou tak obtížné, jak se zdá. A když už je rozpracujeme, představme si, že bychom je začali dělat znovu. To se nám nebude chtít a budeme rádi za to, co už máme hotovo.
Jak řešit situaci, pokud je ve skupině někdo, koho práce nebaví tak, že úplně odmítá pracovat, ale zároveň ostatní ho k práci potřebují?
Především se musíme snažit o to, aby se taková situace nestala. Pokud se ale stane a skupina nutně potřebuje člověka k práci, pokusíme se vysvětlit mu, že ho ostatní potřebují, jinak práce nebude hotová. Následně ho začnou přesvědčovat i ostatní, kteří chtějí mít práci za sebou a štve je, že je někdo zdržuje. Pokud se člověk k práci nevzchopí sám ani pod nátlakem svých spolupracovníků, nezbývá než použít staré dobré a osvědčené tělesné tresty (úsměv).
adlus